درک صحیح از مدیریت دانش و طراحی و استقرار یک برنامه مدیریت دانش صحیح و کاربردی، به حفظ مزیت رقابتی انجامیده و ادامه حیات موسسات مالی در اقتصاد اطلاعات محور را بهبود میبخشد. موسسات مالی کوچک، همانند دیگر موسسات و سازمان ها قادر نخواهند بود تا در یک اقتصاد آزاد به رقابت بپردازند، مگر اینکه در برنامههای جدید چنین اقتصادی سرمایهگذاری کنند تا بیشترین ارزش را از دارایی های خود به دست آورند. در این زمینه یک برنامه کارآمد مدیریت دانش میتواند یک ابزار بسیار کاربردی در بهبود سرمایهگذاریها و افزایش میزان بازدهی آنها باشد که در نتیجه، حفظ رضایت سرمایهگذاران و ایجاد، حفظ و توسعه مزیت رقابتی را برای موسسات مالی به دنبال خواهد داشت.
مهمترین خدمات قابل ارائه به موسسات مالی کوچک
بدیهی است که خدمات قابل ارائه توسط مدیریت دانش به هر سازمانی، متناسب با ماهیت آن سازمان و نیاز آن، متفاوت خواهد بود. اما اگر بخواهیم به صورت کلی این خدمات را مطرح کنیم، میتوان خدمات قابل ارائه به موسسات مالی کوچک را در 4 حوزه اصلی، دسته بندی کرد. این حوزهها عبارتاند از:
- مدیریت دادهها: دادهها اصلیترین داراییهای یک سازمان مالی هستند. فعالیتهای شرکتها و موسسات مالی، مبتنی بر تصمیمگیری دقیق و آگاهانه تجاری-مالی برای مشتریان است. فعالیتهای مالی-تجاری و تصمیم گیری های انجام شده برای انجام این فعالیتها کاملا مبتنی بر منابع دادهای درون و برون سازمانی است. این دادهها از انواع متنوعی هستند. دادههای مالی، دادههای مرتبط با مشتریان و سرمایهگذاران، دادهها و اطلاعات انجام یک فعالیت مالی-تجاری، دادههای موجود در اسناد مالی-تجاری و... .
فعالیت اصلی موسسات مالی، سرمایهگذاری و انجام فعالیتهای تجاری است. اینگونه فعالیتها مبتنی بر تصمیمگیریهای دقیق بر اساس دادههای موجود انجام میگیرند. علاوه بر آن نحوه انجام هر فعالیت، نیازهای موجود، تصمیمات اخذ شده، چگونگی پیشبرد فعالیت، نتایج، عوامل موفقیت یا عدم موفقیت، بازخورد سهامداران و مشتریان، قرادادها و اسناد مرتبط با هر فعالیت و... از جمله اطلاعاتی است که در هر سرمایهگذاری یا فعالیت تجاری انجام شده به دست میآید. به طبع این ذخیره سازی این اطلاعات برای استفادههای آتی آنها بسیار حائز اهمیت است.
بنابراین یک سیستم مدیریت دانش مبتنی بر ذخیرهسازی دادهها و مدیریت اسناد سازمانی، یکی از نیازهای اصلی اینگونه سازمانها است. سیستمی که تمامی انواع دادهها و اطلاعات مالی و سازمانی را گردآوری، سازماندهی، تحلیل و دسترسپذیر کند.
- فرهنگ و ساختار دانشمحور سازمانی: مدیریت دانش به دنبال تبدیل سازمان به یک سازمان یادگیرنده است. یکی از راهبردهای اصلی مدیریت دانش در سازمان برای ایجاد این ساختار دانش محور، ایجاد محیط تعاملی و اشتراکی دانش در سازمان است. هدف مدیریت دانش از این کار، به حداکثر رساندن اشتراکگذاری دانش در تمامی سطوح سازمان است.
سازمانهای کوچک به طبع دارای تعداد نفرات و پرسنل کمتری نیز هستند. از همین رو، رویکرد اصلی مدیریت دانش در ایجاد یک محیط تعاملی، مبنی بر ارتباط رو در رو و مستقیم افراد است. اینگونه موسسات میتوانند از تکنیکهایی مثل برقراری مکالمات رو در رو، ایجاد ارتباط مستقیم میان افراد با تجربه و افراد تازهکار برای انتقال تجربه و دانش در حین فعالیت و در قالب سلسله جلسات انتقال تجربه، ایجاد گروهها و کارگروههای علمی/عملی و برقراری جلسات غیررسمی گفتگوی افراد به صورت مستمر استفاده کنند.
از طرفی در بخش فرهنگسازی مدیریت دانش، مدیریت دانش به دنبال تغییر فرهنگ سازمان به سمت فرهنگ دانشمحور است. در برنامه مدیریت دانش سازمانها و موسسات بزرگ، این تغییر و جاری سازی فرهنگ دانشمحور در سازمان، طی یک فرایند مستقل و مجزا انجام میگیرد اما در سازمانهای کوچک و با تعداد نفرات کم، انجام پروژه مستقل برای فرهنگ سازی لزومی ندارد و تغییر فرهنگ سازمانی میتواند در کنار ساختار سازمانی و توسط یک مجموعه تکنیکها و راهکارهای مشترک به اجرا درآید.
- فناوریهای اطلاعات: فناوری اطلاعات همیشه به عنوان یکی از هستههای اصلی مدیریت دانش شناخته میشود. در سازمانهای مالی کوچک، استفاده از فناوری اطلاعات به شکل فزایندهای به بهبود تعاملات کارکنان، دستیابی بهینه به منابع اطلاعاتی و دانشی و اشتراک گذاری دانش کمک خواهد کرد. غالب فعالیتهای فناورانهای که در اینگونه از سازمانها برای بهبود فرایند مدیریت دانش مورد نیاز است عبارت است از: ایجاد و توسعه یک شبکه درون سازمانی، بهبود دسترسی به شبکه اینترنت در تمام سطوح، ایجاد یک پایگاه دادهای برای ذخیرهسازی دادهها و استقرار یک سیستم مدیریت اسناد برای دستیابی به دادههای مورد نیاز در کمترین زمان ممکن و جلوگیری از دوباره کاری.